تمام حاشیههای سریال پایتخت/ از سانسور تا توبیخ
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۳۲۳۵۰
شبکه یک امسال را با «پایتخت ۶» آغاز و دو قسمت باقیمانده را نیز همراه با خلاصهای از قسمتهای پخششده از اول هفته جاری روانه آنتن کرد. این سریال به درجهای از محبوبیت رسیده که تلویزیون نمیتواند آن را رها کند. از طرفی حساسیتها، تصمیمگیری درباره ساخت فصلهای جدید را دشوار کرده است.
پایتخت۶ را باید پرحاشیهترین سریال امسال بدانیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فیلمنامه پایتخت۶ خط داستانی مشخصی نداشت و مدام از این شاخه به آن شاخه میپرید. برخی خرده داستانهای سریال ناتمام رها شد که کارگردان آن را به ماجرای کرونا ربط داد. شغل جدید نقی و رفت و آمدش به مجلس شورای اسلامی به عنوان راننده، قاچاق مواد مخدر توسط ارسطو، بازگشت بهبود، دروازهبانی بهتاش و بازگشت نقی از سفر حج داستانهای پراکندهای بودند که در یک چارچوب منظم گنجانده نشدند.
تیپهای پایتخت۶ خودشان را تکرار کردند
منتقد سینما و تلویزیون گفت: در سریال پایتخت۶ موقعیت های کمدی خوبی وجود داشت که نیمه کاره رها شد.
بهزاد عشقی درباره کیفیت سریال پایتخت۶ تاکید کرد: سریال پایتخت در فصل ششم یک سری از نویسندگان خوبش مثل خشایار الوند را از دست داد و به همین دلیل جذابیتهای داستانی این اثر از دست رفت. در این فصل فراز و فرودهای داستانی سریال خیلی اندک شد و تیپ ها و شخصیتها خودشان را تکرار کردند.
به گفته منتقد ماهنامه فیلم در بیشتر قسمتهای پایتخت۶ میبینیم آدمها دور هم نشستند و با حرفهای زیاد داستان را پیش میبرند.
اعتراض نویسنده به سانسور پایتخت۶
ماجرای سانسور این سریال نیز حرف و حدیثهای زیادی را برانگیخت. آرش عباسی، نویسنده، احمد مهران فر و محسن تنابنده هر کدام با انتشار پستهای اینستاگرامی جداگانه بر خبر سانسور سریال مهر تایید زدند و این اقدام را زیر سوال بردند.
آرش عباسی نویسنده این سریال هم نوشت: «هر جایی که میبینم دیالوگ های پایتخت حذف شده زمانی به خودم میام که تیتراژ آخر داره پخش میشه. سانسور مثل خون در رگ ما جاری است. نویسنده به طور ذاتی آموخته است که برای روی صحنه رفتن،روی پرده رفتن یا روی صفحه رفتنِ اثرش، خودش باید و باید و باید اولین سانسورچی باشد. دو راه بیشتر هم ندارد یا باشد یا کار نکند. ما راه دوم را نرفتیم برای همین، راه اول را با همهی زخم هایش انتخاب کردیم. پس به این زخم نمک نپاشید.»
سانسور دوباره نسخه سانسور شده
محسن تنابنده نیز نوشت: «میان پایتخت ما و پایتختی که میبینید تفاوت از زمین تا آسمان است. حتی نسخه سانسور شده رو هم سانسور میکند»
احمد مهران فر بازیگر نقش ارسطو، نیز دیالوگهای سانسور شده سریال پایتخت۶ را که مربوط به سکانس مواد چسباندن زیر ماشین نقی معمولی است منتشر کرد.
او نوشت: «نگران ارسطو نباشید به زودی حالش خوب می شود البته اگر سانسورچی ها بگذارند. پیام های بازرگانی را پخش کردند تا یک صفحه از گفتوگوی این سکانس را که قبلاً تصویب شده بود حذف کنند.نگران چه هستید؟ این حرفها را که مردم هزاران بار گفته اند و شنیده اند. این فقط یک موردش.»
دیالوگهای سانسور شده مربوط به مکالمه نقی و ارسطو بودن که در آن انتقادهایی از نمایندگان مجلس و قیمت دلار و بنزین مطرح میشد.
سریالی که از روز اول با موضوع صمیمت جاری در روابط خانواده ایرانی و احترام بین آنها شروع شده بود در فصل ششم مسیر دیگری را در پیش گرفت. روابط پرتنش اعضای خانواده و بیاحترامی آنها نسبت به یکدیگر و دروغهای پیدرپیشان از دیگر مواردی بود که مورد انتقاد قرار گرفت.
جنجال سکانس آخر
جنجالیترین حاشیه پایتخت۶ در آخرین سکانس آن رقم خورد. صحنههای سفر ماه عسل رحمت با بازی هومن حاجی عبداللهی و همسرش، یادآور سکانسی از فیلمی ساخته قبل از انقلاب اسلامی بود.
نشان دادن چند ثانیه موتورسواری از نمای بالا و بعد قایقسواری به همراه موزیکی عاشقانه بازسازی صحنههایی معروف از دو فیلم بسیار دیده شده محسوب میشد.
در پی پخش این تصاویر رییس سازمان صداوسیما به معاونت سیما برای بررسی حواشی قسمت آخر پایتخت۶ تذکر داد. علیعسکری ، رئیس سازمان صدا وسیما در دستوری ویژه به سیدمرتضی میرباقری با اشاره به حواشی قسمت آخر مجموعه «پایتخت۶» تاکید کرد لازم است بررسی شود که این اقدام حاصل اشتباه، بی توجهی و وادادگی است یا نتیجه عملیات مرموز و فتنهانگیز «ستون پنجم فرهنگی دشمن»
تذکر شورای نظارت بر صداوسیما
صداوسیما همچنین به خاطر ایردات سریال پایتخت ۶ از شورای نظارت بر صداوسیما تذکر گرفت.
سیداحسان قاضیزاده هاشمی، عضو شورای نظارت بر صداوسیما گفت: رسانه ملی به خاطر انتقادات و ایراداتی که به فیلمنامه و همچنین دیالوگهای سریال پایتخت۶ وارد شده بود به رسانه ملی تذکر داد تا در سریالهای بعدی از تکرار آن جلوگیری شود.
نمیدانستم قرار است توبیخ شویم
پس از بسته شدن پرونده سریال پایتخت۶ روابط بخشی از دستاندرکاران این سریال با مدیران صداوسیما تیره و شد. در نشستی که به منظور نقد و بررسی سریال در تلویزیون برگزار شد، محسن تنابنده حضور نداشت و از همین غیبت میشد قهر و دلخوری او را درک کرد.
سیروس مقدم کارگردان سریال پایتخت ۶ در برنامه نقد و تحلیل سریال حاضر شد و ابهامات مربوط به پخش قسمتهای آخر آن را برطرف کرد. مقدم همچنین به حواشی قسمت آخر سریال و صجبتهای رئیس صدا و سیما واکنش نشان داد و گفت که هیچ خط قرمزی را رد نکردند.
او گفت: ما فکر کردیم میخواهند از ما تقدیر کنند که در این شرایط سریال طنز ساختیم و خنده بر لبان مردم آوردیم، اما نمیدانستم قرار است توبیخ شویم! ده سال است «پایتخت» مردم را در شرایط مختلف پای تلویزیون مینشاند. ما داریم خدمت میکنیم نه خیانت!
فصل هفتم روی خط تایید و تکذیب
هر چه به روزهای پایانی سال نزدیکتر میشدیم، انتظار بینندگان تلویزیون برای کلیدخوردن پایتخت۷ بیشتر میشد. اما از لابلای اخبار و اظهارنظرها میشد فهیمد که مدیران تلویزیون تمایلی به ساخت فصل جدید این سریال ندارند.
محسن تنابنده در آذر سال ۹۹ با انتشار پستی در صفحه شخصیاش خبر ساخت فصل هفتم سریال پایتخت را تکذیب کرد.
محسن تنابنده نویسنده و بازیگر اصلی سریال پایتخت با انتشار پستی در صفحه شخصیاش نوشت: «امسال هم علیرغم فرصت بسیار کوتاه تا نوروز و به رغم همکاریهای سازمان و توافقات صورت گرفته تلاش کردیم که مقدمات پایتختی جدید و در خور شان شما بسازیم که شرایط مهیا نشد. یعنی من توانشو نداشتم و از همین جا از محضر همه شما عذرخواهی میکنم تا فرصتی دیگر و فضایی پالودهتر.»
انتشار خبر ساخت سریال جزیره به کارگردانی سیروس مقدم برای پخش در شبکه نمایش خانگی نیز نشانه دیگری از ساخته نشدن پایتخت۷ بود.
بالأخره بعد از کش و قوسِ فراوان، ۲۵ بهمن، قسمتهای باقیمانده پایتخت۶ در مازندران کلید خورد و این خبر را الهام غفوری تهیهکننده سریال اعلام کرد. او همچنین گفت: تصویربرداری دو قسمت پایانی فصل ششم در مازندران آغاز شد، کاری که به خاطر کرونا ناتمام ماند و حالا کار شروع شده تا پرونده فصل ششم بسته شود. این روزها به رامسر رسیده است.
احتمالا دو قسمت باقیمانده پایتخت۶ شبهای ۲۹ و ۳۰ اسفند از شبکه یک پخش میشود.
معاون سیما: عجلهای نداریم
حمید شاه آبادی، معاون سیما در نشست خبری روز شنبه ۲۳ اسفند با خبرنگاران احتمال ساخت پایتخت ۷ را منتفی ندانست. اما گفت برای ساخت این سریال عجلهای نداریم و باید روی محتوا و فیلمنامه دقت کنیم.
تلویزیون این بار میخواهد پایتخت ۷ را با حوصله و دقت بسازد تا بتواند ممیزیهای خودش را اعمال کند و از گزند حاشیهها و جنجالها در امان بماند.
سال دیگر سیروس مقدم و محسن تنابنده هر دو درگیر ساخت سریال برای شبکه نمایش خانگی هستند. سیروس مقدم جزیره را میسازد و محسن تنابنده هم پشت دوربین سریال ماساژور میرود. با این حساب احتمال دارد پایتخت در ایستگاه ششم متوقف شود و به ایستگاه هفتم نرسد./ایرنا
بیشتر بخوانید
پایان موقت سریال پایتخت ۶ پرونده پایتخت ۶ کی بسته می شود ؟ /زمان بازپخش تغییر کردمنبع: ایران آنلاین
کلیدواژه: سریال پایتخت۶ سریال پایتخت محسن تنابنده سیروس مقدم سانسور شده پایتخت ۶ فصل ششم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۳۲۳۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نقدی بر سریال افعی تهران ساخته سامان مقدم/ به جای سرکوب معلول باید علتها واکاوی شوند
با توجه به کم حوصله شدنم سعی میکنم سریالها مخصوصا آثار نمایش خانگی را بعد از پایان هر فصلشان شروع به دیدن کنم و سریال «افعی تهران» ساخته سامان مقدم را بر اساس همین دیدگاه هنوز ندیده بودم تا چند روز گذشته که خبر اعلام جرم علیه عوامل این سریال به دلیل اهانت به جامعه معلمان رسانهای شد و کنجکاو شدم تا آن را قبل از اتمام فصلش ببینم.
قسمت اول که تمام شد احساس کردم حرفی برای گفتن دارد روی فیلمنامه و سوژه داستان با وسواس بیشتری تمرکز کردم و در فیلمنامه و ساختار آن به لحاظ گره داستانی و شخصیتپردازی برخلاف فیلمها و سریالهایی که در سینما و تلویزیون باب شده تفاوت اساسی دیدم. این که فیلمنامه با توجه به پیرنگ اصلی که برایش تعریف شده آنقدر محکم هست که خرده داستانهایی که در طول اثر میبینیم در خدمت آن قرار دارند و هیچ سکتهای در روند کار ایجاد نمیکنند. نکته دیگر، شخصیت پردازی در فیلمنامه این سریال است که کاراکترها را در این مسیر همراه قصه کرده و به قوام و دوام آن کمک شایانی میکند. تا جایی که بیراه نیست اگر بگویم بر خلاف اکثر فیلمها و سریالها که کنشها و گرههای داستانی بر اساس اتفاقهای تحمیلی نویسنده رخ میدهد در «افعی تهران» شخصیت پردازی بگونهای است که اتفاقات بر اساس زیسته کارکترها در خانواده و جامعه و همچنین با نگاهی روانشناسانه و جامعه شناختی پیش میرود. گرههایی که برای خیلی از مخاطبان ملموس است و موجبات همزاد پنداری را در آنان بر میانگیزد و برای برخی که با مشکلات تولید یک اثر نمایشی آشنا نیستند تصویر درستی از روند ساخت در این روزهای پر چالش در عالم سینما و تلویزیون ارائه میدهد. البته که در طول این سریال میبینیم سازندگان خیلی ظریف و اما محتاطانه با این معضلات برخورد میکنند و داستان به گونهای پیش میرود که سیاست سانسور توسط برخی نهادها و از طرفی پافشاری سازنده اثر برای حفظ اصل فیلمنامهاش و ناراحتی او از اختلالی که در قصه و هدفش از به تصویر کشیدن جنایت به وجود میآید منطقی هستند و هر دو طیف بر اساس وظیفه و دغدغهای که دارند درست عمل میکنند که به نظرم این کشمکش بر جذابیت این سریال افزوده است. به تصور من سریال خوش ساخت است و بازیگران به خوبی از عهده نقش خود بر آمدهاند بخصوص پیمان معادی که به دلیل نگارش فیلمنامه «افعی تهران» روی سوژه و کارکتر اشراف کامل دارد و مسلطتر جلوی دوربین ظاهر شده است و در حفظ و تداوم حس شخصیت روشنفکری که از محیط اطرافش پر از خشم است و پریشانی ذهنی دارد به خوبی عمل میکند. در طول سریال تدبیر کارگردان و تدوینگر در فلاشبکهایی که ذهن شخصیت بیانی را به هم میریزد کلیدواژهای است که به انتقال حس در کلیت داستان کمک میکند و اتفاقا همین فلاشبکها هستند که مخاطب را در درک بهتر چرایی رفتارهای بیانی که به مرور در حال تحول است کمک میکنند و توهین او به معلمش در سکانسی که او را از ماشین بیرون میاندازد قابل فهم میشود. چرا که شخصیت او در طول کودکی و نوجوانی در خانواده و همچنین مدرسه شکل گرفته است. او هنوز کتکهایی که خورده و بیمهریهایی که دیده را نتوانسته فراموش کند و با آن کنار نیامده است. او هنوز در قسمت هشتم و سکانس مورد بحث به تحول شخصیتی نرسیده و نمیتواند معنای جمله لذتی که از بخشیدن میتواند بدست میآورد را نسبت به انتقام درک کند. با توجه به تعریفی که از شخصیت بیانی در طول 8 قسمت شده اگر رفتاری غیر از این به تصویر کشیده میشد حتما سکتهای در روند کار و دو گانگی در شخصیت او ایجاد میکرد و باید بدانیم که او فقط از معلمی که کتکش میزده متنفر است نه از جامعه معلمان. کما اینکه در قسمت دهم این سریال شاهد هستیم وقتی بیانی در رستوران نشسته و خانمی بابت سر و صدای ایجاد شده بابت جشن تولدش از او عذرخواهی میکند، بیانی تولد او را تبریک گفته و ادامه میدهد «خوش باشید». این رفتار باعث تعجب همراهش میشود و میپرسد «چون شناختت برات حل شد؟» و بیانی در جواب میگوید « نه، چون شعور معذرت خواهی داشت.» پس او که زخم خورده دوران گذشته و حتی در بعضی موارد زمان حال است از معلمی که تنبیه را از اساس انکار میکند، انتظار عذرخواهی دارد تا آبی ریخته شود بر آتش خشمش. به نظرم این رفتار را مشاوران تربیتی مدارس میتوانند تحلیل کنند که یک دانش آموز چگونه و چرا از خانواده و شاید معلمش دچار خشم شده و پرخاشگر میشود. بخصوص که این درد در ذهن او کهنه شده و مانند دملی چرکین در رفتارش مشاهده میشود. فراموش نکنیم که او هنوز تحت درمان است و در دیالوگی تاکید دارد که از همه دنیا بدش میآید و از خودش کمتر. او حتی از خودش هم بدش میآید پس تصور نگارنده این است به جای آن که به دنبال تقبیح رفتار یک شخص باشیم و معلول را سرکوب کنیم باید علتها واکاوی شود که به نظرم فیلمنامه «افعی تهران» بر اساس وظیفه ذاتی یک اثر نمایشی تلنگری میزند و دقیقا درگیرهمین موضوع و مطرح کردن علت و معلول است و این کارشناسان روانشناس و جامعهشناس هستند که باید در این باره اظهار نظر بهتری ارائه و علتها را موشکافی کنند و در جهت فرهنگسازی رفتار درست در جامعه و خانواده کوشا باشند. *منتقد سینماوتلویزیون ۵۷۵۷ برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1904427